maanantai 28. toukokuuta 2012

Liikunnan monimutkainen helppous

Nyt on jo vuosi siitä kun minulle asennettiin vagushermostimulaattori. En ole vielä aivan täysin varma siitä, onko se auttanut yhtään. Ehkä nykinät päivisin ovat hieman vähentyneet, mutta täysin varma en ole. Stimulaattori on tuonut kuitenkin yhden harmin muassaan: jos hengästyn, tuntuu etten pysty kunnolla hengittämään. Esimerkiksi juokseminen on vaikeaa, koska aina kun stimulaattori aktivoituu, eli 5 minuutin välein, tuntuu että henkeni salpautuu. Viime kerralla kun näin neurologia, hän sääti stimulaattorin taajuutta tai vastaavaa. Tuntuu kuin se olisi hieman helpottanut asiaa, mutta aivan täysin se ei asiaa korjannut. Lääkäri kuitenkin toi hieman valoa tähän asiaan sillä tiedolla, että sen pitäisi helpottaa alun jälkeen.

Olen pohtinut tässä eri liikunta vaihtoehtoja. Esimerkiksi zumba on aika lailla pois suljettu, samoin muut sykkeen korkealle nostavat lajit, kuten melkein kaikki jumppatunnit mitä eri kuntosalit tarjoavat. :) Olen kuitenkin löytänyt yhden sopivan lajin: vesijuoksu! Tykkään siitä kyllä aika paljon. :) Ainut miinus on, että nyt keväällä ei haluaisi olla sisällä. Kempeleen uimahallissa Zimmarissa on mahtavat isot ikkunat, joten siellä kun olen joskus käynyt juoksemassa niin tunnelma on hieman eri. :) Nyt ois matka hieman liian pitkä. :D Täytyy tyytyä ikkunattomiin uimahalleihin. Mutta toinen hyvä tapa kuntoilla on sellaisella pienellä pilates pallolla (rendodo-pallo) jumppaaminen. Mulla on ollu se jo useita vuosia ja oon sitä aika aktiivisesti käyttänytki. :) Tosi kätevä kotijumppaan, matkalle ja keskivartalon tukilihaksien voimistamiseen. Pitäis alkaa myös käymään kuntosalilla uudestaan. En oo tänä lukuvuotena käyny ollenkaan, koska on ollut muuttoa ym. enkä oo sitten tienny mille kuntosalille pitäis kirjautua. Hirveen kalliita myös kaikkia. :(

Ehkä kunnon kohotus tästä lähtee parempaan suuntaan.. :)



--salla

2 kommenttia:

  1. Kiitos, että kirjoitit vagushermostimulaattorista! Mulla on ankara pohdinta päällä ja olen onnellinen kaikesta "lisätiedosta", minkä vain käsiini saan :) Liikunta on kuitenkin se ns. henkireikä itselle, en haluaisi, että siitä tulisi vaikeaa/vaikeampaa. Toivottavasti keksit jonkun itsellesi sopivan muodon. Halauksin!

    VastaaPoista
  2. Kiitos sulle "kohtalotoveri". Olen saanut hieman toisenlaistakin tietoa kuin vain neuroltani.. Mulle kun ei näköjään lääkkeet toimi epilepsiassani ja viime käynnillä eteen tuli tilanne että mahdolliset käytettävät uudet lääkkeet on finito ja neuro esitteli vagushermostimulaattorin ns. seuraavana mahd. hoitona.. Leikkauta kun ulle ei voida tehdä, sillä tarkkaa kohta ohimolohkoista ei löydy ja kun kohtaukset lähtee kummastakin lohosta. Siis liikaa olis matskua leikkauksessa poistettavaksi.. Muutaman viikon päästä on edessä Veeg ja sitten tiedetään toimiiko tämäkään lääkeyhdistelmä.. oli neuroni aika pessimistinen pelkän lääkkeen tehoon. myös aivokurkiaisen leikkausta väläytelty mutta ensin kuulemma tää vagusjutska kun se ei ole peruuttamaton leikkaus kuitenkaan.. Hyvää jatkoa sulle ja paljon.

    VastaaPoista